Je hebt hard gewerkt en kunt inmiddels een Storydesign maken. Je weet hoe je je publiek door een psychologisch proces heen haalt. Je bent erachter hoe je jezelf in je meest communicatieve stand zet door middel van zelfmanagement. Nu ben je toe aan de geheime kneepjes van de PowerPoint slides.
Inside tip
Voor iedereen die de basics van het presenteren onder de knie heeft begint nu de gelukzalige tijd van het verdiepen en verfijnen: hoe ga je om met dynamiek, hoe beïnvloed je het tempo/ritme van je presentatie en hoe bespeel je de zaal. Een fijne (inside)tip uit de theaterwereld die je hierbij gaat helpen is de volgende: als je met een PowerPoint presentatie werkt, zorg dan dat je altijd éérst praat, en dan pas je slides doorklikt. “Huh?” hoor ik je denken. Wat heeft dat voor zin? Laat me het uitleggen.
Slides en pauzes
Iedere keer dat je klikt en slides wisselt, maak je automatisch een kleine pauze. Pauzes geven bij het publiek aan dat je een nieuw segment ingaat. Dat gaat ongeveer als volgt: “En daarom denk ik dat het goed is dat overstappen op een nieuw systeem van registeren”. (spreker stopt. Klikt op nieuwe slide. Kijkt naar nieuwe slide, kleine pauze) “Hoe werkt deze nieuwe manier van registreren nou kijk, ik heb hier een voorbeeld meegenomen…”
Prima, niks mis mee. Maar nu de geheimtip: dit is mooier: “En daarom denk ik dat het goed is dat we overstappen op een nieuw systeem van registreren. Hoe werkt deze nieuwe manier van registreren nou? Kijk, ik heb een voorbeeld meegenomen…” (spreker klikt nu naar nieuwe slide)
Eerst praten, dan klikken
Minimaal verschil, maar het principe van ‘Eerst praten, dan klikken’ zorgt ervoor dat je een mooier tempo/ritme in je presentatie houdt, én het doet bovendien iets voor je uitstraling van competentie. Je laat het publiek namelijk zien dat jij weet wat er op de volgende slide staat. Zo geef je aan dat je boven de materie staat en je slides niet hoeft te gebruiken als een aantekeningenboekje.
Maar, hoor ik je zeggen, soms weet ik niet wat er op de volgende slide staat. Geen probleem, zorg dat je je PowerPoint in de presentatiemodus zet (als je niet weet hoe dat moet, dat komt nog voorbij in een volgende presentatiepost!). Hierdoor zie je op je computerscherm voor je altijd wat de volgende slide wordt. Eén blik en je weet welk bruggetje je kunt maken.
Even oefenen, maar met kleine moeite een oh en ah resultaat. Succes!