Inzichten

Hoe lang mag een presentatie eigenlijk duren? Dit is wat de wetenschap erover zegt

Farah Nobbe 26 september 2019

Geef je wel eens een presentatie van een uur? Of langer? We hebben slecht nieuws voor je. Als je niet oppast is een groot deel van je verhaal verspilde moeite.

Korte termijn geheugen

Het blijkt namelijk dat publiek maar een beperkt vermogen heeft om zich op jouw verhaal te concentreren. Onderzoek van Bligh laat zien dat iemand bij een 50 minuten durende presentatie de eerste 10 minuten tamelijk goed kan opletten, maar dat het daarna al rap veel minder wordt. De reden hiervoor is dat een presentatie het kortetermijngeheugen van de luisteraars vult, en dit geheugen heeft tijd nodig om de zintuigelijke prikkels die het krijgt te verwerken.

Daarom zijn deskundigen het er over eens dat zo’n 20 minuten een goede lengte voor een presentatie of lezing is. Langere presentaties kunnen uiteraard wel, maar als je ze niet goed inricht, leveren ze niet meer op.

Kort en lang college

Dat wordt ook bevestigd in een onderzoek van Bryer uit 1995. In dat onderzoek werden colleges van 20 en 50 minuten met elkaar vergeleken. Beide colleges behandelden hetzelfde onderwerp. Direct na afloop werd getest wat de studenten nog wisten en een aantal weken later vroeg men ze opnieuw wat ze onthouden hadden. Wat bleek: de studenten van het lange college hadden evenveel onthouden als de studenten van het korte college. Laat dit verdrietige feit even tot je doordringen: 30 minuten langer college met nul extra opbrengst.

Ideaal

Helaas kun je dus niet stellen dat hoe langer je presenteert, hoe meer je publiek weet. Was het maar zo’n feest. Op basis van deze onderzoeken adviseren we onze klanten dan ook (als ze de keuze hebben) te gaan voor de presentatie van zo’n 20 minuten. Maar ja, je hebt het niet altijd voor het kiezen. En wat doe je dan?

Langere presentaties

Wie toch een langer verhaal moet houden, heeft misschien wat aan de conclusies uit onderzoek van Johnstone & Percival. Zij vonden namelijk dat het publiek na een gewenningsperiode van een paar minuten zich zo’n 15 minuten kan concentreren. Dat bevestigt het onderzoek dat zegt dat de eerste 20 minuten meestal goed gaan.

Maar Johnstone & Percival vonden nog iets interessants: na de eerste twintig minuten valt de concentratie tijdelijk weg, maar herstelt zich even later weer. Waarmee het publiek een nieuwe spanningsboog van aandacht ingaat. Alleen worden die spanningsbogen die volgen wel steeds korter, tot zelfs 3 á 4 minuten op het einde van een 50 minuten durende presentatie.

Adempauzes

Conclusie? Twintig minuten is geweldig. Als je mag kiezen, kies dan dat. Een langere presentatie kan wel, míts je regelmatig een ‘adempauze’ inlast. Zo’n adempauze kan uit allerlei zaken bestaan: een anekdote, een vraag, interactie. Alles wat het publiek de kans te geven om zich opnieuw te concentreren. Zorg dat je dit vooraf in je verhaal inbouwt. Fijn voor je publiek en fijn voor jou. Good luck!

Meer weten over hoe je het beste kunt presenteren? Kijk hier bij onze training Storydesign en Storytelling tweedaagse.

Blijf op de hoogte

Nieuwe inzichten, boeiende analyses en praktische presentatietips.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

We versturen geen spam, opzeggen is altijd mogelijk.