Inzichten

Hoe je storytelling in een hyper zakelijke omgeving gebruikt

Annemarie Wisse 10 september 2024

“Maar ik ben op m’n werk, dan ga ik toch niet in geuren en kleuren een verhaal staan vertellen” …” kost dat niet teveel tijd, we vergaderen al zo lang…” …” We zijn hier voor de inhoud en werken vanuit de feiten, toch? “

Als je een presentatie zit voor te bereiden, kan je wel eens tegen een storytelling-obstakel aanlopen. En ja, het is ook zo: het is een zakelijke omgeving, tijd is geld en we praten op ons werk veelal in concepten en feiten. Maar dat houdt niet in dat je storytelling op het werk moet afschrijven. Want het kan prima zonder verzinsels, franje of gedoe (en voegt een hoop toe).

Storytelling zonder gedoe

Natuurlijk ben je in een formele setting. Maar door in abstracties te blijven praten, mis je de kans om je punt helder te maken en impactvol te presenteren. Bijvoorbeeld, je kan in je businesscase voor een nieuwe werkwijze ook even een voorbeeldje geven over die ene pijnlijke situatie met een klant, simpelweg omdat je een bepaalde service niet hebt. Dat hoeft niet heel persoonlijk te zijn en je hoeft geen emotionele verhalen te vertellen. Hou het dicht bij wat er gebeurde, gebruik storytelling als ‘bewijsmateriaal’. Dat sluit naadloos aan bij een zakelijke omgeving. En je blijft authentiek communiceren.

Storytelling zonder franje

Natuurlijk is tijd beperkt. Storytelling hoeft niet lang te duren. Snij alles weg dat er niet toe doet. In Storytelling kan je heel kort en simpel zijn en direct uit je eigen ervaring praten. Storytelling gebruikt als een voorbeeldje uit de praktijk. Bijvoorbeeld een IT-er die een gedragsverandering wil bewerkstelligen bij een salesteam: iedereen moet meer discipline hebben bij het draaien van updates op de eigen laptops. Hij vertelt even dat collega’s wel eens boos bellen naar de helpdesk, dan staan ze een presentatie te houden en gaat het systeem ineens een update draaien. Kan in 10 seconden (probeer maar). Hij hoeft niet in te gaan op de tijd van de dag, de gemorste koffie of de knipperende TL verlichting. (mag wel, maar in een andere setting, met een ander doel!)

Storytelling zonder verzinsels

En je wil geen fabeltjes vertellen, we zijn hier niet in Hollywood. Het moet wel kloppen wat je doet. Het woord Storytelling doet misschien een beetje aan sprookjes denken. Maar zo is het begrip in deze context niet bedoeld. Vertel gewoon geen fabeltjes. Deel je ervaringen, of relevante ervaringen van een ander uit het werkveld. Natuurlijk kan je soms een analogie vertellen, iets dat buiten de context van formele setting afspeelt. Maar zorg dat je anekdote altijd dient om het punt dat je wilde maken te verhelderen. En het moet dus waar zijn, na te trekken zijn. Als jij het zelf hebt meegemaakt, kan je het bovendien eenvoudiger opdiepen en delen. Dus zeker als beginnend storyteller: maak het je gemakkelijk en praat over wat je zelf meegemaakt hebt.

Storytelling is een hele wereld, er zijn vele fantastische toepassingen. Hier heb ik het over het inzetten van een anekdote om een punt dat je maakt te verhelderen. Dat kan in een presentatie zijn, aan de vergadertafel, of bij de koffieautomaat. Dus merk je dat je in het voorbereiden het gebruiken van anekdotes maar overslaat? Herken de hinderende gedachte dat storytelling niet passend zou zijn in jouw werkomgeving? Zoek eens goed voorbeeldje bij het punt dat je wil maken. Zie het weer even voor je en voilá, je hebt een anekdote te pakken. Toch nog aan het twijfelen of het wel werkt? Test het op een vriendelijke collega, dan zal je merken dat de ander je een heldere spreker vindt.

Wil je weten hoe je storytelling echt voor je kan laten werken? Kijk dan eens naar onze trainingen Storydesign en Storytelling. Want als je weet hoe ’t zit, kan ook jij een fantastische storyteller worden.

Blijf op de hoogte

Nieuwe inzichten, boeiende analyses en praktische presentatietips.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

We versturen geen spam, opzeggen is altijd mogelijk.