Volgens hoogleraar Roos Vonk is er een fantastisch middel om dingen voor elkaar te krijgen. Onderzoek laat namelijk zien dat een potje slijmen ervoor zorgt dat je krediet opbouwt bij je gesprekspartner. Een complimentje hier en daar zorgt ervoor dat je in de gunst staat bij je leidinggevende of zorgt ervoor dat je verkoopcijfers stijgen.
Ook in onderhandelingen of politiek gevoelige omgevingen, spelen complimenten een belangrijke rol. Zo noemde Poetin in de aanloop van de afgelopen Amerikaanse verkiezingen kandidaat Trump: “Very flamboyant, very talented.” Trump was er meer dan verguld mee. Hij vertelde in alle interviews dat Poetin hem briljant! genoemd had.
Kennis uit de oudheid
Ook de retoren uit de oudheid kenden de kracht van complimenten. In hun geschriften raadden zij sprekers aan om het publiek gunstig te stemmen door middel van vleierij.
“Jullie hebben het afgelopen jaar natuurlijk fantastisch werk verricht voor dit bedrijf. Door jullie inspanningen is het ons gelukt om ons hoofd boven water te houden in deze spannende tijden.”
Heerlijk en heel effectief. Maar als het zo simpel is om je publiek positief te beïnvloeden, zou je denken dat sprekers massaal naar dit middel grijpen. Toch is de ervaring dat wij Nederlanders het verrekte lastig vinden om ons publiek zomaar wat complimentjes te geven. Het wordt ons al snel een beetje te gek.
“Het hoort bij hun werk dat ze hun best doen, toch?”
of
“Ze zien me aankomen.”
Het resultaat van deze schroom is dat de complimenten vaak niet verder reiken dan het ietwat obligate:
“Fijn dat jullie tijd konden vrijmaken in jullie drukke agenda.”
Handige truc
Voor al die nuchtere Hollanders die niet van slijmen houden is er een handige truc voorhanden die bijna net zo goed werkt als het geven van complimenten en waarschijnlijk veel minder in de allergiezone komt: geef je publiek of je gesprekspartner geen complimenten, maar erkenning. Erkenning is niets meer of minder dan het feitelijk benoemen wat je waarneemt.
Stel je voor dat je publiek uit hoogopgeleide professionals uit de financiële wereld bestaat. Zodra je dit feitelijk benoemt geef je erkenning:
“Ik zag aan de gastenlijst dat er veel financiële experts in deze zaal zitten en een heel aantal mensen met kennis van hypotheken. Ik weet dat jullie dagelijks te maken hebben met de consequenties van de regelgeving.”
Kijk, nog geen compliment gegeven en toch voelt dit waarschijnlijk al fijn voor je publiek. Je hebt aandacht voor ze, je hebt over ze nagedacht en geeft ze dus erkenning.
Ook in een vergadering of in een gesprek, levert het geven van erkenning krediet op:
“Je leidt natuurlijk een groot team.”
Of:
“Jullie maken lange dagen.”.
Je doet niks anders dan aangeven dat je je gesprekspartner gezien en gehoord hebt. En dat simpele feit alleen al maakt mensen hartstikke blij.
Disclaimer
Nu de disclaimer: dit gaat niet vanzelf. Dit moet je opzettelijk doen. Als je dit niet bewust doet, gebeurt er niks.
Neem je dus voor om bij je volgende presentatie te starten met wat erkenning. Verdiep je in wie voor je zitten en benoem wat je waargenomen hebt. En geniet dan van de toegenomen gevoelstemperatuur.
Ik zeg het je, dit ga je dit leuk vinden. ’t Is een glijdende schaal; als je niet oppast sta je gewoon complimenten uit te delen.