We zijn deze weken druk met het begeleiden van de sprekers van TEDxAmsterdam. Stuk voor stuk zijn het sprekers met een indrukwekkend CV. Ze hebben een achtergrond in technologie, wetenschap of design en proberen met hun expertise de wereld een beetje te veranderen. We horen de ene na de andere indrukwekkende anekdote, en er opent zich een wereld aan mogelijkheden. Wat vertel je wel, en wat niet? Waar leg je de aandacht, en wat laat je juist liggen? Die zee aan mogelijkheden vraagt om heldere keuzes.
TED gaat natuurlijk over Big Ideas: ideeën die zo opmerkelijk zijn dat ze wel gedeeld moeten worden. Ideeën die iets onontkomelijks hebben. Dat zet iedere TED spreker gelijk voor het blok: wat is mijn grote idee eigenlijk? En belangrijker nog: hoe formuleer ik het zo dat het mijn publiek het ook kan horen? Dit lijkt dit het meest simpele stukje van het proces, maar is in wezen best ingewikkeld. Laat ik dit aan de hand van een voorbeeld uitleggen.
Stel, je wilt je collega’s er tijdens de weekstart van overtuigen dat ze elke dag een kwartiertje moeten wandelen onder lunchtijd. Dan ligt het nogal voor de hand om de volgende kernboodschap te kiezen:
“Wandel elke dag een kwartiertje onder lunchtijd”
Prima boodschap denk je misschien, lekker praktisch ook. Maar de grote vraag is: is dit eigenlijk wel de boodschap, of kun je hier beter je call to action van maken? Achter een praktische, hands-on boodschap als deze schuilt namelijk altijd een hogere waarde. In dit geval is de hogere waarde ‘gezondheid’. En als er een hogere waarde is, dan kun je daar net zo goed je boodschap van maken. Bijvoorbeeld de volgende:
“Wandelen is essentieel voor je gezondheid”
Nu ben ik het wandelen zèlf aan het verkopen, en niet alleen dat kwartiertje wandelen. Als je jouw luisteraar op deze waarde weet aan te haken, dan gaat hij wagenwijd openstaan voor een bijpassende call to action, zoals “Wandel eens een kwartiertje onder lunchtijd.” En zo is de cirkel weer rond. Welke keuze je hierin maakt, hangt af van je publiek. Wat hebben ze nodig om in beweging te komen? Staat de hogere waarde ‘gezondheid’ ver van ze af? Houd je boodschap dan laag bij de grond en lekker praktisch. Maar als ze enigszins openstaan voor de hogere waarde, dan is dit vaak een krachtiger route: het motiveert ze om zelf gezondheidsinterventies op zoek te gaan, zoals dat kwartiertje wandelen.
Daarom vragen we onze TED sprekers altijd of ze wel de juiste boodschap te pakken hebben. Wordt het ‘Save a tree’ of ‘Trees are the air we breathe’?. Wordt het ‘Make a to-do list twice a day’, of toch ‘Grid starts with grip?’. Soms moet je jouw grote idee klein maken om de grootste impact te hebben. Maar soms moet groot ook gewoon lekker groots zjjn. Want laten we eerlijk zijn: “Yes we can’ klinkt toch stukken beter dan “Vote Obama”.