Jan Willem Verkiel / Havenbedrijf Rotterdam

“Ik zag dat rapporten vaak onderin een la terecht kwamen. Dat had te maken met het gebrek aan capaciteit om overtuigende verhalen te vertellen.”

Jan Willem liet zijn afdeling de training Storydesign en Storytelling volgen

“De Storydesign methode dwingt mensen om heel kritisch naar hun werk te kijken. Als je alle vragen uit de methodiek beantwoordt, weet je dondersgoed wat de essentie van je verhaal is. Het is dus niet alleen een manier om je verhaal te vertellen maar ook een manier om de inhoud te toetsen: is het nou bullshit wat ik heb bedacht of is het iets waar lijn in zit? Kan ik aangeven waar het ècht om gaat? Dat gaat verder dan alleen presenteren.”

De aanleiding

Een jaar of zeven geleden deed ik de training Presentatie Fundamentals en daarna ook nog Storytelling. Ik was toen nog geen manager. Ik kreeg de feedback dat ik zo leuk kon presenteren, maar ik wilde mijn technieken naar een hoger plan tillen.

De training heeft mij heel veel meer zichtbaarheid gegeven, omdat ik degene was die vaak het verhaal vertelde. Mede daardoor ben ik denk ik manager geworden. Het heeft me comfort en structuur in het vertellen van verhalen gebracht, maar ook een boost in mijn carrière.

Het team

Toen ik begon als manager dacht ik: wat ga ik anders doen, wat vind ik nou heel belangrijk? Het gaat hier om een stafafdeling, en het kapitaal van de staf zijn de mensen en de kennis. Ik zag dat mensen hun stinkende best deden, veel specialistische kennis hadden en fantastische dingen deden, maar dat hun rapporten te vaak onderin een la terecht kwamen. Je kunt gelijk hebben, maar het toch niet krijgen. Dat had te maken met het gebrek aan capaciteit om overtuigende verhalen te vertellen. Je moet in staat zijn om het management of je stakeholders goed mee te nemen.

Klassieke fouten

Alle klassieke fouten kwamen voorbij: geen kernboodschap, ellenlange PowerPoints met bulletpoints. En ik vond het ontzettend jammer dat mensen met zo veel kennis hun verhaal niet konden verkopen. Dossiers waarvan je een jaar later denkt: oh ja, dat hadden we ook nog. Heeft iemand er ooit iets mee gedaan? Wordt het gebruikt op de werkvloer? Is het ontwikkeld?
Dus ben ik op zoek gegaan naar een methodiek waarmee onze verhalen beter verteld konden worden. Naar aanleiding daarvan heb ik de training Storydesign en Storytelling voor mijn afdeling ingekocht, inmiddels hebben zo’n 35 mensen de training gevolgd. Ik wil dat iedereen deze basis heeft.

Storydesign

De Storydesign methode dwingt mensen om heel kritisch naar hun werk te kijken. Als je alle vragen uit de methodiek beantwoordt, weet je dondersgoed wat de essentie van je verhaal is. Het is dus niet alleen een manier om je verhaal te vertellen maar ook een manier om de inhoud te toetsen: is het nou bullshit wat ik heb bedacht of is het iets waar lijn in zit? Kan ik aangeven waar het ècht om gaat? Dat gaat verder dan alleen presenteren.

Nobbe Mieras

De reden om voor Nobbe Mieras te kiezen heeft voor mij vooral te maken met de hoge kwaliteit van de trainers. Ik denk dat dat iets te maken heeft met hun theaterachtergrond. Ze zijn niet zweverig, daardoor trekken ze ook sceptische mensen moeiteloos mee. Doordat ze overtuigend en met charme voor de groep staan kunnen ze zowel operationele mensen als ook een Raad van Commissarissen goed bedienen. Daardoor denkt iedereen: “Gaaf, hier gaat wat gebeuren”.

Opbrengst

Wat ik zie is dat we nu minder tekst produceren, dat we meer met beelden communiceren. We komen meer to the point, tot de essentie. Daar hebben we stappen in gemaakt. En dat gaat verder dan alleen presenteren. Het is opvallend hoe enthousiast iedereen over de training is, ik heb zonder overdrijven nog niet een iemand gehoord die het niks vond. Dat heb ik nog niet vaak meegemaakt.

Jan Willem Verkiel (1971), stafmanager bij de Divisie Havenmeester van het Havenbedrijf Rotterdam.

Bekijk hier al onze trainingen Storydesign